
Mi az a Pantone? Mikor kell alkalmazni?

T.T.A. - Tipp-Trükk-Ajánló 2. rész
Mi az a Pantone? Mikor kell alkalmazni?
A T.T.A. második részében megismerkedünk a Pantone színskálával és a benne rejlő lehetőségekkel marketing szempontból.
Mi az a Pantone színskála?
Városi legendák szerint a még a digitális technológia előtti időkben, ugyan azon csomagolásoknál árnyalat béli különbségek voltak, attól függően, hogy mely nyomdában készültek. A különféle színrendszerek és katalógusok bevezetése előtt a színárnyalatok nem voltak kategorizálva. Ezért egy-egy grafikai termék, mint pld logók nyomdától függően, más tónusban kerültek kinyomtatásra.
Ezt a problémát látta meg Lawrence Herbert, a Pantone vállalat egyik alkalmazottja. Amikor 1962-ben ő lett a kisvállalkozás új tulajdonosa, azonnal profilt váltott - azelőtt csak kozmetikai cégeknek gyártottak színkártyákat –, és 1963-ban kibontakoztatta a PMS-t (Pantone Matching System), vagyis a Pantone Illesztő Rendszert, amely nem más, mint egy szabványosított színskála. Új korszakot nyitott a grafikai tervezés és a nyomdai kivitelezésben egyaránt, hiszen a Pantone színek pontos meghatározására alkalmazzák a színskálát, mely lehetővé teszi, hogy a megrendelő által kiválasztott szín a világ bármely pontján ugyan az a szín legyen.
A Pantone színskála általában legyezőként összekapcsolt keskeny kartonlapokból áll, melyek több ezer színegyezést és azok kódját tartalmazzák. Minden színminta mellett fel van tűntetve annak százalékos összetétele is a CMYK sorrendjében.
Hogyan is néz ki egy színskála?
Pantone színkalauz célja, hogy pontosítsa a Pantone színskálák egyedi jellemzőit, felhasználási lehetőségeit és területeit, ezzel segítve a gyártási folyamatot. Bármennyire is könnyűnek tűnik egy Pantone szín, önmagában nem pontos. A színegyezéshez nem csak a Pantone szín számát, hanem a skála megjelölését, felhasználási területét is ismernünk kell.
A színkatalógusok többféleképpen is megjelennek, attól függően, hogy milyen felületű papíron kerülnek nyomtatásra, például, matt, lakkozott vagy bevonat nélküli. A színrendszernek köszönhetően előállíthatóak különleges színek is, mint a metál vagy a fluoreszkáló árnyalatok.
A Pantone számokkal jelöli a színeit, pl. a logómban használt sárga szín értéke: Pantone 115C, ugyanennek a színnek pl. az RGB értéke 255;215;54 még a CMYK értékei: 0-7-84-0 (0%ciánkék, 7% magenta, 84% sárga, 0%fekete) A direkt szín betűjele jelzi, hogy mázolt ( C ) nem mázolt (U) vagy matt (M) az adott szín.
Mire és hogyan használható?
- színazonos lesz a teljes arculati színed
- minden nyomtatott terméked egy színárnyalatú lesz
- a megfelelő felületre a megfelelő színt tudod használni
- a színkommunikációd sokkal könnyebb lesz
- textilre, műanyagra és papírra is más színskála van
- logó, kiadványok, szórólapok, matricák
Tipp: A Pantone ajánlása szerint a színskálákat évente szükséges cserélni, mert azok festékek folyamatosan sárgul, így elveszítheti a pontos színegyezést. De erre remek megoldás az interneten fellelhető Pantone színkatalógus.
Amennyiben nem vagy biztos, hogy a jó színárnyalatot választottad, keress bizalommal és segítek.
Pantone színkód kereső: https://www.pantone.com/connect
Tarts velem minden hétfőn a következő T.T.A. részben is!
Hasznosnak találtad a cikket? Oszd meg másokkal is!
Elolvasnád az előző részt? KATTINTS IDE!